Torsdag 15 september

I dag har jag ridit lektion på både Kanyon och Missy, riktigt roligt! Emelie kunde inte rida idag så då red jag Kanyon på hennes lektion istället. Alltid lika roligt att rika läromästaren och man lär sig alltid så mycket varje gång man rider honom. Riktigt rolig häst att rida och världens snällast! Ibland känns det som han pratar med en när man rider, som en lärare. Haha det låter helt sjukt, men det är som om han ba nej inte så, så där jag bra där :) Haha jag är lite knäpp, tillbaka till lektionen :)

Men började med att jag borstade och gjorde iordning båda två innan. Började med att rida lektion på Kanyon så då hade jag borsta och lindat Missan redan så jag behövde bara gå in sedan och sadla henne. Lektionen på Kanyon gick i alla fall jätte bra! Sjukt kul var det, satt och log nästan hela tiden. Började lektionen men att vi arbetade i galoppen. Han är as bra träning för mig i galoppen för när man rider honom måste man verkligen sitta på han bakben och lätta i handen annars blir han lite stark. Men det gick jätte bra idag, kunde även sätta lite bättre tryck i honom som jag inte har kunnat förut :) Men vi började men att göra några galoppombyten på diagonal med volter efter byterna. Efter några gånger hoppade vi över volterna och till slut gjorde jag en bra serie i var fjärde :D Så himla roligt, gud vad glad jag blev efter jag klarade av det :D

I traven sen tränade vi på öppnor och att jag verkligen ska sitta kvar. Det gick även bra, det gick bätte när vi hade gjort öppnorna efter ett tag för då hittade jag mer hur jag skulle göra och så på han :) Efter traven tränade vi på lite bakdelsväningar som jag kronglar så mycket med haha. Nej men har inte rikigt lärt mig det men det gör vi snart :D Det gick helt okej med dem, fick en liten bättre bild på hur jag skulle göra och tänkta och så vidare :) Sedan la vi ner honom och han var jätte fin!

Efter lektioner på Kanyon var det bara upp istallet och byra om till Missy och sedan ner till ridhuset igen :D Missan gick det också jätte bra med. I galoppen red jag lite förvändgalopp och några enkla byten och så. Det gick bra :D I traven sen tränade lite mer på att jag ska kunna sitta kvar stabilt även om jag reglerar steglängden på henne. Vi gjorde en jättebra övning där jag skulle först rida skänkelvikning in till kvartslinjen och sedan rakrikta henne och rida på i traven. I början gick det inte alls bra, haha. Det var så svårt att sitta ner efter jag hade ridit stora Kanyon och sedan ska jag sitta ner på Missan, haha lite skillnad men eftertag var jag hemma igen och det gick mycket bättre, och då gick övning jättebra och hon ökade fint och jag kunde sitta ner :D

Sedan blev det även lite bakdelsträning på Missan också. I början blev det lite sådär haha, fick inte riktigt till det fortfarande så tillslut fick Ludde sitta upp på henne och visa mig hur jag skulle göra på henne och tänka. Efter det gick det så jävla bra! Helt sjukt egentligen, att det lilla kan göra så mycket? :) Ibland behöver man också se hur man ska göra och inte bara bli utlärd :)

Vackra Sacce!

 


Kommentarer
Postat av: Fredrika Källström

Vad kul att kunna ha en häst som Kanyon att rida på ibland och lära sig en massa kul! :D

2011-09-16 @ 08:59:14
URL: http://tavlingsduon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0