Ungefär såhär brukar en tävlingsdag se ut för mig och Missy

Ja, nu ska jag ta mig i kragen och börja skriva om de förslagen jag fick förut att skriva om och nu blir det om hur en tävlingsdag ser ut ungefär för mig och Missy, från morgon till kväll :)

Jag gillar att ha tid på mig på tävlingsplatsen till att startanmäla sig, fixa håret + klä på dig och last ut Missy + fixa iordning henne. Eftersom hon är lite exktra känslig så är det vitkigt att jag inte stressar runt henne. Självklart ska man inte stressa runt någon häst, men hon blir jätte stressad av  att jag är stressad så jag brukar tänkar att ju lugnare jag är lugnare blir hon. Så vi brukar vara på tävlingsplatsen en halv timme innan jag ska sätta upp och skritta fram henne.

Jag knoppar henne alltid samma dag som tävlingsdagen är. Jag brukar vara där en lång tid innan så man vet att man har tid på sig att fixa alla saker. Om tävlingen är tidigt på morgonen brukar jag ta fram alla saker dagen innan så behöver jag bara knoppa sen på morgon innnan men om det är en sen start så brukar jag oftast fixa allt på samma dag. Jag brukar inte tvätta henne men om hon är jätte dammig som dem kan bli under sommaren så brukar jag göra det men annars brukar jag bara ryckta henne. Det enda jag brukar isf tvätta är hennes vita små ben som hon har på tre av sina ben så dem är fina och vita :) Älskar när dem är kritvita!

Sedan när vi har lasta in henne och allt är klart och vi har kommit fram till tävlingsplatsen brukar jag gå och staranmäla mig. Kolla även tävlingsplatsen hur den ser ut (banan och så vidare). När vi är startanmälda och klara så går jag tillbaka till Missan och kollar så allt är bra med henne. Sedan börjar jag fixa i ordning mig. Börjar oftast med håret om jag inte har gjort det redan hemma. Sedan klär jag på mig alla kläder som jag ska ha på mig så hela jag är redo och klar så vi inte behöva stressa runt Missy :)

Missan i transporten


När vi har lastat ut lilla Missan så tar vi av skydden på benen och sedan går jag runt lite med henne så hon får tittar runt lite. Sen sätter vi på henne alla saker. Jag rider alltid fram med skydd oftast på tävlingsplatsen och ibland boots fram för det är så fint haha :) När sadeln och allt är på går jag sedan mot framridningen och sitter upp. Jag brukar skritta fram henne ett tag så hon blir avslappnad. Rider fram ungefär en halvtimma har jag gjrot, det beror också på om jag ska rida på eller en klass under dagen.

På framridningen


Efter programet så leder jag oftas av henne så hon blir bra avskrittad. Sedan klär vi på alla saker igen så hon är redo för transporten och sen lastar vi in henne. Om jag har fått en bra resultat och kanske blir placerad så brukar vi inte lasta in henne direkt om prisutdelning är snart utan då går jag runt med henne lite längre i stället. Sen så lastar vi då in henne och åker hem till stallet igen.

Hemma i stallet igen tar jag av alla saker och brukar borsta av henne, ta bort allt smuts och om det finns svettfläckar. När hon är färdig så är det bara alla andra saker som ska in igen men det brukar jag få hjälp av min mamma som brukar vara med mig på tävlingar :) Ungefär så här ser en tävlingsdag ut för mig och Missy. Nu har jag tagit den i stora drag också men tog de viktigare och förhoppningsvis dem roligaste delarna att läsa om :)



Kommentarer
Postat av: Ronja

Shit vad fin häst :)

2010-12-19 @ 22:34:15
URL: http://titfortattitti.blogg.se/
Postat av: anna

Grymt fin häst du har :)

Hur gammal är den?

2010-12-19 @ 22:43:33
URL: http://aanniiiss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0