Smörjning av träns

I går tog jag hem mitt träns för det såg hemskt ut! Har inte smörjt det på läge och mådde inte trikigt bra haha, stackars lilla träns, som jag misshandlar den :) Men det blev väldigt fint när jag hade smörjt den, såg nästan som nytt ut :) Tänkte visa er hur jag brukar göra när jag smörjer lite nogrannare än vad man gör efter ridpasset oftast.

Jag bröjar alltid med att tvätta av tränset med bara vatten och svamp så man får bort allt skit och gammalt smörj som har satt sig på annars kan det blir som "lager" på tränset och blir jätte mjukt och klibbit. Vattnet fungerar jätte bra, allt smuts försvinner,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En lite för och efter bild på tyglarna, skillnad va? Haha usch vad mina tyglar såg ut, injuten svett från halsen

Sedan mörjer jag in tränset med en tvål typ med olja som heter Durium Soap och är jätte bra! Rekomenderar den verkligen! Tränset blir jätte fint och rent av den :) När jag har smöjt in hela tränset med den här så låter jag det torka in ett lite tag innan jag börjar med nästa sak.

När det har torkat klart så fettar jag in hela tränset med läderbalsam. Tycker det är jätte bra men man ska nog inte använda det varje dag för då blir tränset nog vädligt fettigt, bra att göra det med bra mellan rum :)

Gjorde även rent mitt bett när jag ändå höll på att ta i sär hela tränset. La det först i en liten skål med varmt vatten så att allt skit kan lösas upp. Bettet brukar jag ha i vattnet under tiden jag fixar med resten av tränset. Sedan sköljer jag av bettet och gnuggar bort allt skit som inte löstes upp i vattnet.

Vi har även en SUPER bra crem som heter Diamond Paste som man kan använda på bett, sporrar och stidbyglar mm. Det polerar typ upp bettet och ta verkligen bort allt skit, blir jätte fint. Trodde inte det skulle kunna ta bort allt skit på bettet, eftersom allt inte gick bort när jag försökte gnugga bort smutsen i början (som man ser på bild 1, då tyckte jag ändå det var lite rent haha) :) Men den är verkligen JÄTTE BRA, skillnad eller hur?

Så här ser den ut

När jag ändå höll på så passade jag även på att puttsa upp mina pannband så dem blev fina. Då tog jag en liten trasa med lite grön såpa (liten klick) och lite vatten som jag sedan "duttar" på strassen :) Funkade bra men man får inte ha för mycket vatten eller såpa :)

Så här blev hela resultatet på tränset. Skulle ha tagit en före bild på hur det såg ut innan haha :)


Kommentarer
Postat av: Adina

Mycket rent och fint blev det! Jag är jättedålig på att smörja osv, har nog aldrig fått en riktig utbildning i sådant.. :o Men sedan har jag aldrig haft en egen häst, har dock varit medryttare i ett år. Har bara rengjort en gång då, men det gick bra! :)

2010-12-21 @ 22:34:26
URL: http://adinis.blogg.se/
Postat av: tove - dressyrblogg

vad fint det blev :) jag är verkligen urdålig på att smörja. jag tycker det är såå tråkigt, haha! jag borde göra något liknande med mitt träns så fort som möjligt ;)

2010-12-22 @ 18:03:32
URL: http://tovedanielsson.blogg.se/
Postat av: Johanna

Vad köpte di smörj produkterna och vad är det för fint träns du har? :)

2010-12-22 @ 21:17:04
Postat av: Julia

Undrar samma, vad har du för träns? :)kan du inte skriva ett inlägg med din utrustning, märke osv? Tycker du och din ponny har as snygg stil!:)

2010-12-22 @ 22:05:30
Postat av: Yohanna

Gud så fina pannband :)

2010-12-23 @ 19:52:19
URL: http://fireflybaby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0